Raam kan niet meer geopend worden door Mosquito

Ondervind u geluidshinder door een Mosquito? Meld het hier. De Rhine Group verkoopt deze apparaten.
Plaats reactie
mosquito
Site Admin
Berichten: 830
Lid geworden op: 30-11-2013 02:09

Raam kan niet meer geopend worden door Mosquito

Bericht door mosquito » 09-03-2014 21:35

http://rood.sp.nl/coderood/eerstekwarta ... ichaam.stm

Omdat de website soms offline is heb ik de tekst hier over genomen:

“DE MOSQUITO IS EEN INBREUK OP JE LICHAAM!”
De controverse rondom de Mosquito duurt voort. Het antihangjongerenapparaat is waarschijnlijk in strijd met maar liefst drie artikelen van de grondwet, maar het kabinet wil geen verbod. De Mosquito’s blijven vrolijk doorpiepen dus. Maar is het apparaat nou echt zó vervelend dat het in strijd kan zijn met de “onaantastbaarheid” van het lichaam? Jongeren luisteren toch ook vaak naar harde muziek? ROOD sprak met ervaringsdeskundige Laura (24) uit Kanaleneiland, Utrecht. Ze woont boven een Mosquito.



Tekst: Leon Botter

Hoe is het om boven een Mosquito te wonen?
"Deze – er hangen er meer in Kanaleneiland – hoor ik altijd als ik een raam of de deur naar het balkon open heb, zelfs maar op een kiertje. Wil ik er geen last van hebben, dan moet ik alles potdicht houden. Oók in de zomerhitte! Heel vervelend."

Is de pieptoon nou echt zo vervelend?
"Ken je die piep in je oren als je te lang naar harde muziek hebt geluisterd of na een knal? Daar lijkt het op, maar dan nog veel hoger. Het is niet te vergelijken met harde muziek zelf. Ik krijg er echt hoofdpijn van, vaak al na een half uurtje. Omdat het geluid niet echt opvalt, krijg ik steeds zonder dat ik het echt doorheb hoofdpijn. Ik merk het pas als ik zelf prikkelbaar en geïrriteerd word."

Denk je zelf dat de Mosquito in strijd is met de ‘onaantastbaarheid’ van je lichaam, zoals dat in de grondwet wordt omschreven?
"Absoluut. Al loop je er alleen maar onderdoor en ben je maar 20 seconden onder invloed van dit geluid, dan nog kun je het alleen maar buitensluiten door je handen over je oren te doen. Wat nu als je loopt met zware boodschappentassen? Of op straat een potje wil voetballen? Of je woont er vlakbij en wil gewoon, zoals ik, in de zomerhitte je ramen toch wel minstens op een kier open kunnen zetten? Ik vind het absoluut een inbreuk op je lichaam!"

Even jouw klachten daargelaten, wat vind je van de Mosquito als oplossing? Heb je zelf überhaupt wel eens last van hangjongeren?
"Ja, ik heb zelf last van zogenoemde hangjongeren, vooral in de warmere maanden. Ik gun ze hun gezelligheid, al zou het fijn zijn als ze me daar niet wakker mee hielden. Maar de overlast is niet minder sinds die rotdingen er hangen. De jongens zijn niet verplaatst, en niet minder hard gaan praten en lachen. Wel is er eens een poging geweest om de Mosquito onklaar te maken: met een auto is de hele lantaarnpaal omver gereden. Blijkbaar ben ik niet de enige die er genoeg van heeft."

Wat is dan de oplossing volgens jou?
"Haal die dingen weg en steek het geld in positieve dingen waar die jongeren graag aan meewerken. Een plek waar ze elkaar wél mogen treffen bijvoorbeeld."

Volgens ROOD is er maar één oplossing voor een apparaat dat tegen grondrechten indruist: een verbod. Het kabinet wil, gemakzuchtig genoeg, niet ingrijpen en het aan de rechter overlaten. Daarom is ROOD in Rotterdam bezig met de voorbereidingen voor een proefproces tegen de Mosquito. Meer weten over de acties van ROOD voor een verbod en betere jongerenvoorzieningen?

Plaats reactie

Terug naar “Geluidshinder door Mosquito”