Ervaring met ultrasoon geluid?

Bent u arts of wetenschapper? Meldt uw onderzoeken hier op dit forum gedeelte.
Plaats reactie
mosquito
Site Admin
Berichten: 830
Lid geworden op: 30-11-2013 02:09

Ervaring met ultrasoon geluid?

Bericht door mosquito » 01-06-2015 11:49

Medewerker geeft aan:


Dit is inderdaad een onderwerp waarmee ik vaker te maken heb.
Deze ultrasone geluiden zijn geluiden van boven de 20khz en zouden in principe niet hoorbaar moeten zijn voor mensen.
Het probleem is echter dat het ene onderzoek wat anders zegt dan het andere.
Dat het schadelijk is zijn wel aanwijzingen voor maar nog geen eenduidig bewijs.
Wel zijn er meerdere gevallen bekend ( zoek alleen op google en krijg diverse voorbeelden) waarbij duizeligheid en druk op de oren veroorzaakt wordt door het werken met een ultrasoon signaal.
Ik zelf werk ook bij het reinigen van oorstukje met ultrasone reinigers.
Maar ik werk daar maar een paar minuten mee per dag dus ik ben geen goed voorbeeld.
Wel maak ik dagelijks zogenaamde ultrasone jeugd/dieren verjagers mee.. Hierbij wordt ook een hoge piep gebruikt om maar geen overlast van hangjongeren of dieren te krijgen.
Als ik naar mijn werk loop, loop ik altijd langs een huis die zo'n apparaat heeft en ben ik altijd blij dat ik uit het bereik van dat ding kom want ik wordt daar erg gestresst van.
Deze apparaten zeggen ook vaak ultrasoon te zijn maar zijn dus ook nog hoorbaar helaas.
Deze luidheden waarbij schade wordt veroorzaakt gelden in principe bij alle frequenties die hoorbaar zijn voor mensen, dus van 20 hz tot 20 khz.

Verder kan ik hier helaas geen uitspraken over doen omdat ik er gewoon niet meer feiten over weet.
Wel vind ik het te makkelijk gezegd dat iemand er geen last van kan hebben omdat het ultrasoon is.

Plaats reactie

Terug naar “Medische informatie geven aangaande hoogfrequente en ultrasone geluiden”