Zaandammer jaagt katten weg met piep

Nieuwsberichten over kattenverjagers die hoge pieptoon in de tuinen verspreiden. Het kan tevens gaan om muizenverjagers, dierenverjagers, muggenverjagers of mollenverjagers.
Plaats reactie
mosquito
Site Admin
Berichten: 830
Lid geworden op: 30-11-2013 02:09

Zaandammer jaagt katten weg met piep

Bericht door mosquito » 03-01-2014 13:38

http://www.dichtbij.nl/zaanstreek/regio ... -piep.aspx
Zaandammer jaagt katten weg met piep
REGIO | 22 oktober 2010 | 34 |
ZAANDAM - Een pieptoon die je hele hoofd vult. In de Herengracht in Zaandam verjaagt een piepend apparaat katten en muggen. En op de koop toe iedereen die jong genoeg is om de toon te horen. Zaandammer Henk van Dalen heeft in zijn tuin een apparaat opgehangen die een vervelende pieptoon de omgeving in stuurt.

Het apparaat heeft wat weg van een Mosquito, die met een piep hangjongeren verjaagt. Tegen hangjongeren zet Van Dalen zijn piepmachine niet in. ,,Ik heb hem tegen katten en muggen. Zodra hij aan gaat zie je de muggen wegvliegen ’’ Voor de poort naar het huis wordt ook de werking op katten duidelijk. Een stap richting het huis en het is alsof een pieptoon je inpakt.

De piep is zo alom aanwezig dat niet te horen is waar de bron van het geluid is. Een kat die rustig komt aanlopen schiet binnen bereik van de toon ineens verschrikt weg. Van Dalen krijgt geregeld opmerkingen over zijn piepmachine. ,,Wat een rotgeluid is dat, zeggen ze dan. Of dan komt er iemand langs en die zegt opeens, hé wat een vreselijk geluid. Maar het is op mijn eigen erf. Niet op de openbare weg.’’

,,Ikzelf hoor het niet’’, zegt Van Dalen. ,,Maar mijn kinderen en kleinzoons wel. Mijn kleinzoons staan hier in de tuin met de handen op de oren.’’ Het apparaat piept niet voortdurend. Er zit een bewegingssensor op die het alleen laat piepen als er wat beweegt. De Zaandammer zag het apparaat ooit staan in een folder van een postorderbedrijf. ,,Het kostte een paar tientjes. Je kan het instellen op gevoeligheid. Het helpt tegen ratten, vogels etcetera.’’

De Zaandammer zag er gelijk een oplossing in voor zijn probleem met katten. ,,We hadden daar last van. De katten gingen altijd op de motorkap van de auto zitten. En ze waren hier aan het pissen. Het stonk verschrikkelijk. Daar moest ik wat tegen doen.’’ Het apparaat van Van Dalen heeft veel weg van de Mosquito. Dit apparaat hangt ook op een aantal plaatsen in de streek om hangjongeren te verjagen. De Mosquito werkt alleen niet met een bewegingssensor en staat altijd aan. De pieptoon van de Mosquito is zo ingesteld is dat die alleen is te horen voor jongeren tot een jaar of 25. De apparaten zijn toegestaan.

Er zijn geen gemeentelijke regels voor, aldus gemeentewoordvoerster Marieke Brentjens. ,,Mensen mogen ze ophangen. Als het echt hinderlijk is en mensen gaan klagen, dan zouden we er wellicht op basis van de APV iets tegen kunnen doen. Maar ook dan ligt het nog moeilijk.’’ Klachten over de apparaten zijn bij de gemeente niet bekend.


Plaats reactie

Terug naar “Nieuws over kattenverjagers”