Ce-keurmerk op de Solar Garden Guard alias Tuinwachter

Nieuwsberichten over kattenverjagers die hoge pieptoon in de tuinen verspreiden. Het kan tevens gaan om muizenverjagers, dierenverjagers, muggenverjagers of mollenverjagers.
Plaats reactie
mosquito
Site Admin
Berichten: 830
Lid geworden op: 30-11-2013 02:09

Ce-keurmerk op de Solar Garden Guard alias Tuinwachter

Bericht door mosquito » 04-04-2014 15:52

Op het betreffende toestel staat CE keurmerk maar zegt dat ook wat over de veiligheid?
Graag reageer ik hierbij op uw vervolgbericht van 3 april jl., waarin u nadere toelichting geeft op de vraag die u ons eerder deze week hebt voorgelegd.

Zoals aangegeven in mijn vorige antwoord geldt CE-markering - als het gaat om limieten aan geluidsemissies - m.i uitsluitend voor 'materieel voor gebruik buitenshuis' in de zin van richtlijn 2000/14/EG. In de richtlijn wordt deze categorie nader gedefinieerd als producten vallende onder richtlijn 2006/42/EG betreffende machines. Voor zover ik kan beoordelen vallen uw producten buiten de definitie die deze richtlijn aan machines geeft.

Verder zijn de bepalingen van de inmiddels vervallen richtlijn 86/594/EEG geldend voor luchtgeluid voortgebracht door huishoudelijke apparaten via allerlei tussenstappen opgenomen in richtlijn 2009/125/EG betreffende het ecologisch ontwerp voor energieverbruikende producten. Opvallend genoeg wordt geluid slechts één keer genoemd in deze richtlijn. Bijlage 1, deel 1.2 vermeldt geluid als één van de parameters voor de beoordeling van de verwachte verontreiniging door producten door fysische effecten. Behalve geluid zijn dat ook trillingen, straling of elektromagnetische velden). In diverse onder richtlijn 2009/125/EG vallende productspecifieke richtlijnen - zie overzicht op http://ec.europa.eu/energy/efficiency/e ... design.pdf - zijn wel concrete bepalingen opgenomen over 'sound power levels' en 'airborne acoustical noise emissions'. Dit is onder meer het geval bij stofzuigers en wasdrogers. Omdat producten als de Solar GardenGuard niet worden genoemd op deze webpagina, vrees ik dat richtlijn 2009/125/EG geen aanknopingsmogelijkheden geeft.

Vermoedelijk houdt de CE-markering op deze producten verband met andere EU-richtlijnen, bijvoorbeeld die welke betrekking hebben op laagspanning (stroombeveiliging), electromagnetische compatibiliteit (beveiliging tegen storingen) en gevaarlijke stoffen in electronica (zware metalen en vlamvertragers).

Ik realiseer mij dat uw probleem hiermee niet is opgelost dat uw zorgen voor gehoorschade die de Solar GardenGuard (mogelijk) veroorzaakt, daardoor blijven bestaan. Graag nodig ik u hierbij uit voor een telefoongesprek om uw vraag/probleem verder door te spreken en gezamenlijk te zoeken naar mogelijke oplossingen.

met vriendelijke groet,
Afbeelding

mosquito
Site Admin
Berichten: 830
Lid geworden op: 30-11-2013 02:09

Bericht door mosquito » 28-10-2014 20:38

Het merk Tuinwachter heet tevens Unitec Ultraschall. Maar ook Voss Sonic.

Verder heet het Frostfire/Schädlings-Schreck

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws over kattenverjagers”