GGD Amsterdam over kattenverjager

Nieuwsberichten over kattenverjagers die hoge pieptoon in de tuinen verspreiden. Het kan tevens gaan om muizenverjagers, dierenverjagers, muggenverjagers of mollenverjagers.
Plaats reactie
mosquito
Site Admin
Berichten: 830
Lid geworden op: 30-11-2013 02:09

GGD Amsterdam over kattenverjager

Bericht door mosquito » 12-08-2014 13:25

Ik blijf het namelijk oneens met uw bewering dat kattenverjagers bij normaal gebruik (inclusief onjuist ingesteld, maar exclusief langdurig met je oor er echt bovenop) gehoorschade kunnen veroorzaken. Wel begrijp ik heel goed dat ze erg hinderlijk kunnen zijn voor sommige mensen, maar dat geldt wel voor meer geluidsbronnen.





Ik kan u nog het volgende vermelden over ultrasone kattenverjagers (die overigens ook voor andere dieren kunnen worden ingezet).



De opgegeven geluidniveaus (ik heb naar tien verschillende producten gekeken) variëren van 80 tot 140 dB bij frequenties van 8 tot 65 kHz; de meeste echter van 90-130 dB en 15-25 kHz. Slechts één fabrikant geeft op dat dat het geluidniveau (110 dB) op 1 m is; bij de andere neem ik aan hetzelfde, hoewel ik aanvankelijk dacht dat ook het geluidvermogensniveau bedoeld kon zijn (dat is, bij uitstraling rondom, 11 dB hoger dan het niveau op 1 m). De atmosferische demping is bij hoge frequenties sterk, maar op meters afstand toch niet erg bepalend. Op 5 m afstand is de afname (spreiding geluid + absorptie) 16 ±1 dB (voor frequenties van 10 – 25 kHz), op 10 m 24 ±3 dB.



Door enkele groepen (IRPA, UK Advisory Group on Non-Ionizing Radiation) is een maximum niveau geadviseerd voor ultrageluid (vanaf 20 kHz) van 100 dB voor de algemene bevolking. Daar kun je binnen 10 m van sommige kattenverjagers dus in beperkte mate bovenuit komen.



Maar een kattenverjager zendt maar soms geluid uit, namelijk als er iets binnen pakweg 5 à 10 m beweegt en dan voor korte tijd. Als je dat geluid kunt horen, kun je weglopen (dat is juist de bedoeling ervan, althans voor dieren: die moeten het pijnlijk hard vinden), dus de belasting is zeer kortdurend. Hoewel bovengenoemd advies bij mijn weten voor momentane geluidniveaus geldt, zal een heel kort hoger niveau naar mijn overtuiging geen schade veroorzaken. Uit een artikel van Pawlaczyk et al (2007) blijkt dat ultrasoonlassers bij jarenlange blootstellingen tot 110 dB geen significante (extra) gehoorschade hebben.



Het blijft wel aannemelijk dat sommige kattenverjagers best hoorbaar zullen zijn (vooral voor kinderen/jongeren). Het lijkt me zeker mogelijk dat het vervelend kan zijn als je buren zo’n ding hebben en jezelf nog een goed gehoor hebt. Overleg met de buren is dan de aangewezen weg.

Gezien het beperkt aantal klachten komt dat kennelijk niet veel voor. In Groot Brittanië hebben 150 vrijwilligers van de vogelbescherming (Royal Society for the Protection of Birds) twee jaar lang onderzocht of een ultrasone kattenverjager helpt tegen katten (ja) en daarbij is niet duidelijk gebleken dat die vrijwilligers er zelf last van hadden.



Het bericht van Cécile Guérin hieronder lijkt mij juist. Ouderdoms-slechthorendheid treedt vooral op bij hogere frequenties, maar dat betreft frequenties boven enkele kHz, niet ultrageluid. Haar verklaring geeft de reden daarvoor: de meeste volwassenen kunnen ook als ze nog naar verhouding goed horen, vrijwel geen geluid meer horen bij frequenties boven pakweg 15 kHz (en als ze ouder zijn boven 10 kHz).


Ik hoop dat u zich toch een beetje door deze wetenschap kunt laten leiden. Wellicht helpt u dat om effectiever wat tegen de overlast te doen.

Mail afkomstig van: Frits van den Berg

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws over kattenverjagers”