Hondenverschrikker

Nieuwsberichten over kattenverjagers die hoge pieptoon in de tuinen verspreiden. Het kan tevens gaan om muizenverjagers, dierenverjagers, muggenverjagers of mollenverjagers.
Plaats reactie
mosquito
Site Admin
Berichten: 830
Lid geworden op: 30-11-2013 02:09

Hondenverschrikker

Bericht door mosquito » 18-10-2014 13:16

http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... 600336.xml
Auteur Hugo Van Dienderen , Agalev-Ecolo
Departement Minister van Landbouw en de Kleine en Middelgrote Ondernemingen Landbouw
Sub-departement Landbouw
Titel Dierenwelzijn. - Hondenverschrikker.
Datum indiening 23/11/1995
Taal N
Publicatie vraag B15 - Page : 1540
Publicatiedatum 27/12/1995, 199519960
Status vraag Antwoorden ontvangen


Vraag
Momenteel maakt men meer en meer reclame voor elektrische toestellen waarmee men honden van op afstand pijn kan berokkenen zonder dat de eigenaar van het dier dat hoeft te merken, en zonder dat de hond zich daaraan kan onttrekken als hij bijvoorbeeld opgesloten is in een hok. Zo las ik onlangs de volgende aankondiging: «Met de hondenverschrikker behoort uw vrees voor honden voorgoed tot het verleden. Een simpele druk op de knop maakt van de meest bloeddorstige waakhond een echt lammetje. Hij zal onmiddellijk voor u wijken want de uitgezonden ultrasonische trillingen worden slecht verdragen door het trommelvlies van honden, ongeacht het ras. Tevens ideaal bij de dressage... reikwijdte ongeveer 6 meter... afmeting 85 X 50 X 35 mm... 1.199 frank.» 1. Sedert wanneer zijn dergelijke toestellen op de markt? 2. Bent u op de hoogte van wetenschappelijke studies betreffende de intensiteit en de duur van de pijn en van de psychische ontreddering die de hond ondergaat? 3. Hoe staan clubs voor de africhting van honden tegenover het gebruik van dergelijke toestellen door hun leden? 4. Wanneer heeft u aan de Hoge raad voor dierenwelzijn een advies gevraagd over dergelijke hondenverschrikkers? 5. Hoe luidt dat advies? 6. Welke initiatieven heeft u genomen om de handel in en het bezit van die toestellen te verbieden op nationaal en Europees niveau?

Publicatie antwoord B20 - Page : 2177
Publicatiedatum 05/02/1996, 199519960
Antwoord
Ik heb de eer het geacht lid een gecombineerd antwoord te verschaffen op zijn vragen 31 en 36. Het betreft in beide gevallen toestellen bedoeld om honden via auditieve prikkels te straffen voor ongewenst gedrag. Ik beschik niet over enige informatie over de toestellen. Ik ben echter bereid hierover wetenschappelijke informatie, voor zover beschikbaar, te verzamelen indien het geacht lid me een minimum aan gegevens terzake, zoals naam en adres van de fabrikant en/of de invoerder wilde bezorgen. Op mijn beurt zal ik dan zodra mogelijk het geacht lid rechtstreeks een antwoord bezorgen op de gestelde vragen.


Eurovoc-descriptoren ELEKTRISCH MATERIAAL, HUISDIER, DIERENBESCHERMING


Plaats reactie

Terug naar “Nieuws over kattenverjagers”